Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

"Uppmuntra unga att få känna sig hemma i flera etniska tillhörigheter"

Nyhet: 2017-03-01

Tre frågor till Fanny Gyberg, doktorand i psykologi som forskar kring identitet, etnicitet och utanförskap.

Vad handlar din forskning om?
 
Min forskning handlar om olika aspekter av identitet och olika sätt att förstå identitet på. En sådan aspekt som jag studerar i projektet GREEN (Gothenburg Research on Ethnicity-related Experiences and identity Narratives) är den delen av identiteten som är kopplad till vår etniska tillhörighet. Fokus i projektet ligger på de berättelser unga människor har om vilka de är och vad de har varit med om. En annan aspekt av identitet som jag studerar i projektet GoLD (the Gothenburg Longitudinal study of Development) är hur identitetskapandet ser ut hos kvinnor och män i trettioårsåldern, både generellt och inom viktiga identitetsområden såsom yrke, relationer, föräldraskap och prioriteringar mellan yrke och familj.   
 
Varför valde du detta forskningsområde?
 
Identitet är spännande för att det är något vi alla har, det är en viktig del av att vara människa och det är något vi alla kan relatera till. Vår identitet är också det som gör att du är du och jag är jag, där det varierar mellan oss vilka områden i livet som är viktiga för vår identitet och under vilken fas i livet de är viktiga. Jag tycker att identitetsområdet är särskilt intressant för att det finns så många olika sätt att närma sig och förstå det, liksom det finns olika sätt att måla av ett landskap – där en konstnär fokuserar på himlens färgskiftningar och en annan på haren som skuttar över fälten. Ändå porträtterar de båda konstnärerna samma landskap. 
 
Vad hoppas du att din forskning kan leda till?
 
Allmänt hoppas jag att min forskning kan bidra till att skapa en ökad förståelse för några av de komplexa aspekter som ryms i begreppet identitet och vikten av att studera dessa från olika perspektiv. Vad gäller studien om etnisk identitet i Sverige så hoppas jag att de som möter ungdomar dagligdags är medvetna om alla de negativa berättelser vi fann om att inte passa in. Att inte passa in kan skapa en känsla av utanförskap vilket i sin tur kan få psykologiska konsekvenser som påverkar identitetsskapandet negativt. Det är även viktigt att i skolan och i fritidsverksamheter arbeta mot fördomar och rasism samt att uppmuntra unga till att få känna sig hemma i flera etniska tillhörigheter.

 

AV:
031-786 45 65

Sidansvarig: Katarina Wignell|Sidan uppdaterades: 2017-03-27
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?