Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Ett nytt sätt att möta ADHD

Nyhet: 2017-05-24

ADHD har blivit en vanlig diagnos idag, inte minst inom utbildningsväsendet. Nätverket för miljöhumaniora hade på tisdagen besök från Lunds universitet då doktoranden Mattias Nilsson Sjöberg tillsammans med sin handledare Professor Bo Bergstedt berättade om sin pedagogiska forskning.

Mattias Nilsson Sjöberg har en bakgrund som fritidspedagog och fritidsledare. Han har arbetat mycket med förskoleklasser där han kommit i kontakt med barn med svårigheter att delta i förskoleverksamheten. När han i sitt arbete fördjupade sig i vad som kunde ligga bakom detta valde han att gå vidare och doktorera inom pedagogik.

Vad är ADHD? Det är frågan som hans avhandling bygger på – och den har en kritisk ingång till begreppet ADHD (Attention-deficit/hyperactivity disorder).
– Jag ifrågasätter varför ADHD ens är ett problem. Det kan tolkas som att symptomen inte tas på allvar, men så ska man absolut inte tolka det, säger Mattias Nilsson Sjöberg.

Mattias Nilsson Sjöberg tog upp exemplet med den lille pojken som hade svårt att vara en del av förskolegruppen och som det visade sig hade en oerhört svårt situation i hemmet där han aldrig fick någon positiv respons. Mattias Nilsson Sjöberg menar att det inte alltid måste handla om något fel i hjärnan, eller en neuropsykiatrisk diagnos.
– Beteendet måste förstås utifrån vad som sker hemma. Jag vill föreslå en annan modell för att möta ADHD. Detta kräver en undersökning av varat som sådant.

I denna undersökning utgår Mattias Nilsson Sjöberg från den amerikanska feministiska teoretikern och kvantfysikern Karen Barads posthumana filosofi. Hon har myntat uttrycket agentiell realism, som handlar om hur verkligheten skapas.
– Allt existerar i relation till allt annat. Vi berör verkligheten samtidigt som verkligheten berör oss. Vi följer en rörelse samtidigt som vi utvecklar den rörelsen, förklarade Mattias Nilsson Sjöberg.

Läs mer om Mattias Nilsson Sjöbergs forskning 
Bo Bergstedt är redaktör för den nyligen utgivna antologin Posthumanistisk pedagogik – teori, undervisning och forskningspraktik som ger olika ingångar till posthumanistisk pedagogik. 

AV:
031-7864565

Sidansvarig: Katarina Wignell|Sidan uppdaterades: 2017-03-27
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?

Denna text är utskriven från följande webbsida:
http://medicinskhumaniora.hum.gu.se/aktuellt/n//ett-nytt-satt-att-mota-adhd.cid1469714
Utskriftsdatum: 2017-09-26